ILgron11

Juutalaisten tilalla nyt maahanmuuttajat

  • Millä tiellä olemme
    Millä tiellä olemme

Muistan kun äitini kävi aikanaan juutalaisten, turkkilaisten ja tataarien myymälöissä. Puheet näistä myymälöistä sisälsivät jonkinasteisia ennakkoluuloja näitä ihmisiä kohtaan. Hänen asenteensa eivät  kuitenkaan vaikuttaneet omiini niin paljon kuin isäni asenteet.

 

Isäni paras ystävä oli juutalaista sukua.  Isälleni Tirkkosen perhe oli merkinnyt Tohmajärvellä paljon.  Ollut monin tavoin esimerkkinä. Tämä hänen ystävänsä oli leppoisa ja vitsikäs mies. Hän oli meillä uusimassa kalusteiden verhoilua. Olimme kavereideni kanssa harjoitelleet näytelmää ja esitimme sen kesäisen tyhjässä heinäladossa. Tirkkonen oli sitä myös katsomassa ja kertoi pitäneensä siitä. Kuten lasten näytelmät, eihän se näytelmämme todellisuudessa kummoinen ollut. Lyhytkin. Jäi kuitenkin mieleen ehkä tämän minunkin arvostaman ja ihaileman henkilön asenteista.  Kun isäni kuuli, että näyttelijän ammatti voisi kiinnostaa minua. Siihen tuli jyrkkä ei. Tämän ystävän  pojasta tuli näyttelijä Harri Tirkkonen.  Isäni ei pitänyt näyttelijän uraa naiselle kyllin kunniallisena. Harri Tirkkonen sen sijaan  sai häneltä kannatusta. Harri Tirkkosen äiti oli isäni ensimmäisen vaimon sisar ja toimi silloisen Eläinmuseon (nyk. Luonnontieteellisen museon)  aula- ja naulakkovahtina. Hänkin oli leppoisa ja mukava ihminen. Niinpä minulle juutalaisuuteen on liittynyt paljon hyvää ja positiivista.

 

Olin ollut saksalaisen nuoren kanssa kirjeenvaihdossa vuosia. Olimme Natsalla tansseissa tutustuneet.  Hän tuli Suomeen kesätöihin ja vietimme iltaa yhdessä. Kerroin vanhemmilleni myöhemmin, että mies voisi tulla käymään. Isäni oli ehdoton: ”Tänne ei saksalaisia tuoda. ”   Ei tuotu, en sen koommin enää tavannut ystävääni, eikä kirjeitä enää vaihdettu. Kenties tuo mies löysi vaimon Suomesta tai palasi Vakkurilla työskenneltyään takaisin sinne, mistä oli tullut.

 

Olen viime aikoina hämmästellyt useammassa yhteydessä esille uudelleen eri yhteyksissä noussutta natsiliikettä ja juutalaiskysymystä.  Olin Kansallisteatterissa katsomassa Kangastus 38 näytelmää. Sen lisäksi, että sen teemoihin kuului naisten seksuaalinen hyväksikäyttö ja halventaminen, siinä oli jotain hyvin koskettavaa juutalaisten kohtelusta. Miten Suomessa aikanaan vääristettiin, jopa juoksukilpailun tulokset, jotta ei olisi loukattu katsomossa olleita natseja. Kilpailun voitti juutalainen, mutta hänet asetettiin tulosten julkistuksessa vasta neljänneksi. Se mursi kilpailuja katsomassa olleen sukulaisen. Se  toimi kuin se viimeinen taakka, joka katkaisi kamelin selän.  Näytelmä oli vaikuttava ja sen huomasi vielä esityksen päätyttyä. Teatterissa vallitsi esityksen jälkeen jonkinlainen mystinen hiljaisuus. Toki lopussa näyttelijöitä kiiteltiin moneen kertaa taputuksin. 

 

TV:stä olen seurannut  ruotsalaista sarjaa:  Aika on meidän (Vår tid är nu, 2017–). Se kertoo muun muassa ruotsalaisen yläluokan natsisympatioista. Ehkä on helpompi katsoa tätä kautta sitä ilmiötä, mikä vallitsi aikanaan Suomessakin ja joka valitettavasti nostaa päätään yhteiskunnassa tänään hiukan eri muodossa.  

 

Westö, jonka kirjan pohjalta Kangastus 38 oli luotu, sanoi osuvasti :  ”Kyllä minä olen huolissani. Jos me luovumme uskosta eurooppalaisen yhteisöllisyyden mahdollisuuksiin ja uskosta, että eri kulttuurit, poliittiset mielipiteet, uskonnot ja ihmisryhmät voivat elää yhdessä moniarvoisessa yhteiskunnassa, on minun nähdäkseni menetetty todella paljon.”

 

Heräsikin kysymys näitä seurattuani, onko maahanmuuttajista tullut  juutalaisten tilalle uusia ryhmä,  joiden ihmisarvoa ollaan  eri tavoin vähentämässä? 

 

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/tv/tanaan-tvssa-ruotsin-kaikkien-aikojen-kallein-draamasarja-paljastaa

 

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/233758-aarioikeiston-osaston-sallinut-kirjamessupomo-erosi-ruotsissa-kjell-westo-absurdi?ref=suosituimmat

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (30 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

On juurikin!

Äärioikeisto tarvitsee juutalaisia vastaavan kohteen ja mamut ovat hyvä korvike, koska he ovat jopa rotuopillisesti pitkälti samaa porukkaa kuin aidot juutalaiset.

Juutalaisia ei ole enää Euroopan liike-elämässä yhtä paljon näyttävissä asemissa kuin aikoinaan, mutta mamuja on tullut lukumääräisesti riittävästi, jotta he voivat muodostaa konspiraatioteorian pohjan tyyliin "riistävät meidän leipämme, työmme ja rahamme".

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Miten näitä ääri-ilmiöitä aina aika ajoin nousee? Mikä niitä synnyttää? Onko sellaiseen aina jokin "tilaus" yhteiskunnassa, johon ne vastaavat? Ehkä näihin kysymyksiin on turhan helppokin vastata ja osinhan sinä Juha jo vastasitkin. Juuri tuo oman hyvän viemisen pelko lie yksi ilmiön synnyn syistä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eiköhän se aina vaadi jonkinlaisen talousahdingon yhteiskunnassa. Mitä suurempi sen nopeammin ääri-ilmiöt putkahtavat esiin. Vaikeisiin ja monimutkaisiin tilanteisiin tarjotaan helppoja ratkaisuja.

Lisäksi täytyy muistaa Hegelin yhteiskuntateoria: teesi, antiteesi ja synteesi. Synteesistä muodostuu sitten ajan kanssa uusi teesi. Poliittisesti ääriliikkeiden kohdalla se merkitsee heiluriliikettä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #3

Helppoja ratkaisuja ei kansamme muokkautumisessa aikojen saatossa ole ollut. Lyhyellä aikajanalla olemme tuon jo moneen kertaan havainneet. Saa nähdä kauanko tuohon synteesin syntymiseen menee ja mitä se todellisuudessa vaatii. Näkisin, että olemme sulautumisen prosessin alussa. Ei Suomen itsenäistyminenkään hetkessä tapahtunut ja siitä on vaikka kuinka paljon erilaisia näkemyksiä. niinkuin on tämän maan alkuajoista, heimoista ja niiden keskinäisistä yhteyksistä. Ei tämä maailma valmiiksi tule.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #3

Ei se välttämättä tarvitse liittyä talouteen, jos yhteisö on pieni. Andeilla taisivat syödä toisiaan lentokoneen tiputtua ja Goldingin Kärpästen herra on ihan hieno kuvaus pienen yhteisön rappeutumisesta ahdingossa. Ihmiset tekevät lopulta mitä tahansa selviytyäkseen, jos yhteisö ei toimi ja heitä suojaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #11

Tuo Andien tapaus, niin mielenkiintoinen kuin se onkin, ei välttämättä ole tässä kohden relevantti esimerkki, koska he söivät vain kuolleita ja pakkasessa pakastuneita ruumiita. Se oli siis rationaalinen henkiinjäämiskeino.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #12

Kiitos Juha tarkennuksesta. Ehkä kuitenkin relevantti. Ihan mielellään saksalaiset juutalaisten omaisuuden "omivat" eli varastivat. Mutta tosiaan, juutalaiset oli siinä vaiheessa jo "poistettu" yhteisöstä.

Kannibalismi käsitteenäkin on mielenkiintoinen. Yhteisö/Yhteiskunta syö itseään sisältä päin. Siitähän lopulta on kyse kaikessa itsetuhoisuudessa. Jos sanon, että natsit olivat itsetuhoisia, en taida viitsiä jatkaa vertaamalla.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Saksalaiseen kulttuuriperintöön ja aiheeseen liittyen paras teos minun mielestäni on Rainer Werner Fassbinderin Berlin Alexanderplatz. Kirjaa en ole lukenut. Oli se pitkä korpivaellus Saksalle toipua I maailmansodasta. Sitten vielä tuli se itävaltalainen performanssitaitelija sekoilemaan piripäissään.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

On Saksa toipunut ja menneisyyttään käynyt läpi. Pitää myös tunnustaa, että juuristani löytyy juuri isäni puolelta myös saksalaista verta. Sitä ei isäni edes silloin tiennyt.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Aina on ollut kanarianlintuja.
https://www.youtube.com/watch?v=dQEIYjS1ePY
Toinen joka tuli Mieleen, oli Vonnegutin kirja, Canary in a Cat House, jota ei kai sitten ole käännetty, jos wikipediaa on uskominen: https://en.wikipedia.org/wiki/Canary_in_a_Cat_House

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos Raimo vinkeistä. Niistä pidän. Tuli mieleen yksi sarja, joka minua kovasti veti myös puoleensa. Siinä oli juutalaisperheitä, jotka selvisivät, kasvattivat kirsikoita ja tekivät kirsikkapiirakoita, joista natsitkin pitivät. Joskus ihminen löytää keinot vaikeiden tilanteiden ylitse pääsemiseksi.

Tässä tuo sarja onkin: https://areena.yle.fi/1-129533

Olen lukenut useita kirjoja tästä aiheesta ja ovat ne melkoisen korutonta kertomaa. Yksi viimeisimpiä oli
Herta Müller Hengityskeinu

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Piti jo eilen vastata, mutta piti katsoa Fassbinderin Die Ehe von Maria Braun loppuun.

Kadutti ensin nimittäin tuo kanarianlintu-viittaus, mutta niinhän järkevät ihmiset tekevät, tarkkailevat kanarianlintuja, jos ne menettävät tajuntansa, pian "hiilikaivoksessa" räjähtää.

Vanhin tietysti useimmille on "Kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä pienimmistä veljistäni, sen olette tehneet minulle. Matt. 25:40.". Terveen yhteisön etiikkaa, ei sen kummempaa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Löytyi hiukan vanha, mutta ihan kiinnostava opinnäyte liittyen maahanmuuttoon. Sen mukaan tänne halutuimpia ovat olleet ruotsalaiset, amerikkalaiset ja saksalaiset. Työ on ajalta ennen kuin muuttajamäärät kasvoivat merkittävästi. Tässäkin asiassa joudumme muuttumaan ja tarkistamaan asenteitamme ja ajatteluamme. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/1234567...

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Voi pyhä yksinkertaisuus.

Kirjallinen "intellektuelli", joka ei erota Hitlerin narsistista loukkaantumista ynnä mustasukkaisuutta juutalaisia kohtaan ja nykyisiä kansainvaeltajia toisistaan. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Eivätkö juutalaiset ole paitsi sopeutuneet, myös loistaneet eurooppalais-länsimaalaisessa kulttuurissa? Vai kävikö muka päinvastoin: ovatko raiskaustilastot koskaan räjähtäneet juutalaisten vaikutuksesta?

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005427698.html

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Naisten emansipaatio ei tainnut olla alkuperäisenä puheenaiheena, mutta kai sitten joo.

Juutalaiset olivat olleet niin pitkään Euroopassa, että heidän vuokseen säädettiin jopa erityislakeja. En tiedä milloin Ruotsissa säädettiin uskonnonvapaus, mutta 1800-luvun puolessa välissä, jota Vilhelm Mobergin Utvandrarna kuvaa, oli laitonta muulle kuin vihitylle papille pitää ehtoollinen. Silloin lähdettiin maanpakoon uskonvainojen takia, Ruotsista. Juutalaiset ja muut ulkomaalaiset oli kuitenkin vapautettu harjoittamaan omaa uskontoaan.

Mustalaiset, lappalaiset ja muut kansallispuvuillaan erottautumaan pyrkivät sinnittelivät paljon pidempään. Vammaiset, "värivammaiset" ja vastaavat erottaa jo usein kaukaa. Psyykkisesti eri tavoin rakennetut ihmiset ovat sitten varsin sekava sortti. Meitä on moneksi.

Ehkä se kanarianlintu oli ihan hyvä.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Ei kai sukupuoliseparaatio ole muusta kulttuurista irrallinen ominaisuus, vaan liittyy kokonaisuuteen ihan kiinteästi. Kulttuureja ylimalkaan ei tunnisteta eikä tarkastella kulttuuristen perusratkaisujen tasolla -- sanotaan nyt esimerkiksi kulttuurisen kuvakiellon ja siitä seuraavan vuosituhantisen visuaalisten kognitiivisten kykyjen amputaation kannalta, jollaisten perusratkaisujen vuoksi jokin suuri kulttuuri saattaa olla tuomittu täydelliseen kehittymättömyyteen -- vaan juurikin tällaisten irralliksiksi koettuje yksittäispiirteiden ellei sitten ihan pelkän kulttuuririhkaman kuten pukujen, tapojen, ruokien, esineistön, jne, ellei vieläkin pinnallisemman kohtaamisen eli joidenkin yksilöiden tuntemisen perusteella.

Nämä ovat siis todella mitään ymmärtämättömiä nämä kirjalliset "intellektuellit", jotka joidenkin ihmisoikeusideologioidensa tai muiden yleiskäsitteelliselle ekstrapolaatiolle perustuvien käsitystensä pohjalta julistavat sensuuri- ja nollatoleranssivaatituksiaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #16

Onko mielestäsi täsmällinen ilmaus tuo "todella mitään ymmärtämättömiä" sellaisista kirjoittajista, jotka jostain asiasta ovat esittäneet omista käsityksistäsi poikkeavia ajatuksia? Eivätkö he jostain voi kuitenkin jotain ymmärtää?

Tämä siis ottamatta kantaa siihen onko tässä blogissa ja kommenteissa esiintynyt sellaisia mielipiteitä, jotka julistavat sensuuri- ja nollatoleranssivaatimuksia "ihmisoikeusideologioidensa tai muiden yleiskäsitteelliselle ekstrapolaatiolle perustuvien käsitystensä pohjalta".

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #16

Ihmisen geeneissä ei ole mitään rotuun viittaavia tekijöitä. Ne ovat siis ihmisen luomia ja erottelevia. Rodullistamisprosessiin liittyy se, mitä sanotaan rasismiksi. Rodullistamisprosessissa ihmiset eriarvoistetaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #18

"Rodullistamisprosessissa ihmiset eriarvoistetaan."

Periaatteessa näin ei tarvitsisi olla, koska rotueroavaisuuksia voidaan esittää myös arvovarauksettomasti, vaikka siis olisikin rodullistamisprosessin työstäjä. Käytännössä kuitenkin se on johtanut eriarvoistukseen yleisesti ottaen ja eritoten natsipropagandassa.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #19

Pystyykö ihminen arvovarauksettomaan eri etnisten ryhmien käsittelyyn. Käytin tarkoituksella rodun sijasta sanaa etninen ryhmä. Ehkä se on jo itsessään arvovapaampi kuin rotu, joka koki j natsiaikoina melkoisen jaetun ja samalla joidenkin osalta ison negatiivisen varauksen? https://fi.wikipedia.org/wiki/Etninen_ryhmä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallissosialistin...

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

En usko, että maahanmuuttajat ovat juutalaisten tilalla. Asetelma on täysin eri, kuin Hitlerin kaltaisen ihmishirviön pakkomielteisessä toiminnassa. Vaikka näitä natsismiin kallellaan olevia, äärioikeistolaisia liikkeitä on jo eri puolilla Eurooppaa, niin heidän aatteensa ei välttämättä kohdennu pelkästään yhteen kansanryhmään.

Puolisoni tuli Suomeen Ranskasta vuonna 1972. Hän sai opiskelupaikan Helsingin yliopistosta, mutta teki samalla raskasta työtä ansaitakseen elannon perheelleen. Siitä olikin hyötyä suomen kielen opinnoille, sillä nykyisin hän toimii kääntäjänä.

Noihin aikoihin Suomeen tuli myös Chilestä pakolaisia, joihin tutustuimme. Oli myös pakolaisia Vietnamista. Tuolloin ei ollut asylum -käytäntöä, vaan pakolaiset otettiin oman maan lakien mukaisesti.

Ylipäätään asenteet olivat tuolloin uteliaan kohteliaita.

Katselin juuri MOT:n, jossa kuvattiin vastaanottokeskusten kuluja. Vuonna 2016 Suomen valtion kassasta nostettiin lähes puoli miljardia SPR:n ja Luonan ylläpitämille VOK:lle. Samaan aikaan maamme pieni- ja keskituloisten asemaa on rajusti heikennetty leikkauksin. Pienituloiset eläkeläiset eivät enää pysty ostamaan tarvitsemiaan lääkkeitä. Pienituloisten perheiden lapset jäävät paitsi harrastuksista. Monilla ei ole riittävää vaatetusta suomalaiseen ilmastoon. Monilla lapsilla ei ole ruokaa, kun he palaavat koulusta kotiin. Tämä on todeksi nähty.

Tästä syystä, en ihmettele, jos maahanmuuttovastaisuus nostaa päätään myös niiden kansalaisten keskuudessa, jotka eivät missään kohdin ole rasisteja tai natseja. He saattavat kuitenkin olla helppo kohde manipuloinnille.

Turvapaikan hakijat eivät ole syyllisiä, he ottavat vastaan sen minkä valtio tarjoaa. Tästä syystä olisi välttämätöntä, että kansalle kerrottaisiin relevanttia tietoa monikulttuurisuudesta itsessään. Turvapaikanhakijat ovat tästä problematiikasta vain pieni osa.

Maassa harjoitettava valtapolitiikka on nyt vaa'ankieli asemassa, mihin suuntaan yhteiskuntaa viedään. Kansalaisten keskuudessa on hätä ja se näkyy somessa ahdistuneina purkauksina.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Mirjami, olet oikeassa monessakin kohtaa. Kyllä minuakin ihmetyttää harjoitettava politiikka. Se ei tunnut suomalaisille olevan oikeudenmukainen. Politiikassa myös tuhlataan rahoja ja pistetään haisemaan sellaiseen mistä hyvin voisi karsia. Tänään iltalehdessä oli maataloustuet, pyhä lehmä, johon ei voi kajota. Pyhä lehmä ovat myös yritystuet, vaikka niiden vähäiset hyödyt on tutkimuksin osoitettu. Hyötyjiä taitavat olla enemmänkin poliitikkomme kuin yritykset.

Pieni- ja keskituloiset maksavat täysimääräisesti verot, sillä heillä siis meillä ei ole mahdollisuutta keplotella ja laittaa omaisuuksiaan kuoriin ja jakaa niitä sitten jälkeläisille, joiden ei tarvitse taas maksaa verottajalle kuin murusia niistä omaisuuksista mitä saava. Tunnen, että eriarvoisuus kasvaa, vaikka toisin väitetään.

Jonkin lainen perkaus tässä yhteiskunnassa tarvitaan. Minusta nykyinen hallitus on jo kuollut kirjain valheineen ja kotiinpäinvetoineen. Kepulle maakunnat ja Kokoomuksetlle sote. Se hännänveto olisi saatava poikki. Täällä on tärkeämpiäkin asioita, joita pitäisi nostaa esille.

Tämän hyvin muistan: Suomeen tuli myös Chilestä pakolaisia, joihin tutustuimme. Oli myös pakolaisia Vietnamista. Tuolloin ei ollut asylumkäytäntöä, vaan pakolaiset otettiin oman maan lakien mukaisesti.

Ylipäätään asenteet olivat tuolloin uteliaan kohteliaita.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Monesta samaa mieltä, mutta minusta suomalaisen ruuantuotannon jatkuminen, siis maatalous, on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisiä asioita. EU:n myötä maatalous on jo joutunut ahdinkoon, jota ei ainakaan saa syventää. Kaikkialla EU:ssa maatalous perustuu tukiin; järjestelmä lienee täynnä typeryyksiä, mutta Suomi ei yksinään pysty sitä muuttamaan. Suomen ensimmäinen velvollisuus on pitää näissä olosuhteissa huolta omasta maataloudestaan niin hyvin kuin mahdollista.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #24

Kyllä maalla usein ihmettelen miten on viljelijöillä ym siellä varaa aina vain uusia laitekantaa. Metsät ova tpullollaan vanhoja koneita. Kun katselin maanviljelijöiden päristelyä pellolla vaikkapa Italiassa niin pienemmät koneet ja taisi olla vanhempi laitekanta, jota oli käytössä. Meillä maataloudessa on varaa hassata myös eivät kaikki tuet kulu sinne minne ehkä veronmaksajina toivoisimme. Olisiko kuitenkin tuissa myös arvioinnin varaa ja katsottava mistä maksetaan ettei ylläpidetä jotain mikä ei ole tarpeellista ja mikä ei kuulu asiaan. Tuet ovat pyhä asia, mutta eikö niitä voisi kuitenkin kriittisesti tarkastella.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #25

Muistan yhden huonon viljavuoden 1980-luvun lopulta, kun TV:ssä haastateltiin erästä maatalouskonekauppiasta saman vuoden syksyllä.

Kun häneltä kysyttiin kuinka kauppa nykyään käy, hän totesi, että traktorit ja leikkuupuimurit ovat nyt menneet hyvin kaupaksi, kun viljelivät ovat saaneet niitä katokorvauksia tileilleen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #27

Juuri näinhän se taitaa mennä. Kannattaisi tätä asiaa hiukan enemmänkin ruotia.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Irja, tärkeitä näkökantoja! Hallituksen harjoittama maahanmuuttopolitiikka on omiaan kasvattamaan mielikuvia valtion varojen (verorahojen) väärinkäytöstä.

Jos kansalta salataan asioita, on selvää, että hyväuskoisuus murenee sillä hetkellä, kun joku taho paljastaa todellisuuden.

Mielelläni näkisin muutoksen, joka tarkoittaa, että massiivisen rahanjaon painopiste siirtyisi kansan hyväksi. Nyt ei valitettavasti ole sellaista näköpiirissä. Ennemminkin päinvastoin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Vaikka tämä ei nyt tämän blogiin liitykään, niin laitan linkin. Nimittäin luettuani verottomista lisäeläkkeistä sain pultit ja mietin paljonko tällaista joidenkin ryhmien suosimista Suomesta oikein löytyy. Toimittajille olisi työsarkaa selvittää näitä enemmänkin nhttp://ilgron11.puheenvuoro.uusisuomi.fi/245271-verovapaat-elakkeet-ja-talouden-tasa-arvon-puutokset

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

John Simon: Mahdoton sota: Miten suomen juutalaiset taistelivat Natsi-saksan rinnalla. juutalaisten tulosta Suomeen versus nykyajan pakolaiset ja maahanmuuttajat.
1800-luvulla Venäjällä värvärit keräsivät suunnilleen 10 vuotiaita juutalaispoikia armeijaan. Koulutuksen jälkeen sijoitettiin varuskuntiin ,Viipuri, Helsinki, Turku..
Oltuun tsaarin armeijassa 12-16 vuotta sotilas vapautui ja sai sijoittua sille seudulle missä palveli. 1917.sta asti he olivat turvassa, mutta sen jälkeen oli aina vaara tulla karkoitetuksi itsenäisestä Suomesta. Juutalaiset toimivat tekstiilialoilla hatuntekijöinä ja kauppiaina vaatture4ina ja yms.

Tuo mahdoton sota, kolmelle juutalaiselle esitettiin myönnettäväksi saksalaisten toimesta Rautaristi, kukaan ei vastaanottanut mitalia. Suosittelen Simonin kirjaa.

Toinen kirja: Robert K Wittman, David Kinney, Pahoalisen päiväkirja, jonka tekijä on pääideologi Alfred Rosenberg , antisemitismiä 1930-luvun alusta ja vielä balttiansaksalainen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kiitos kirjavinkeistä. Otan ne talteen.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset