*

ILgron11

Vanhat punaiset autot

  • Paloautojen ohiajo Tammisaaressa
    Paloautojen ohiajo Tammisaaressa
  • Helsingin kaupunginmuseon arkistokuva.  Taustalla Puistolan VPK:n tanssilava, jota ei enää ole.
    Helsingin kaupunginmuseon arkistokuva. Taustalla Puistolan VPK:n tanssilava, jota ei enää ole.
  • Aurinkoisen lauantain ohiajo.
    Aurinkoisen lauantain ohiajo.
  • Puistolan VPK on yhä toiminnassa.
    Puistolan VPK on yhä toiminnassa.

Tammisaaressa on vuosittain vapaaehtoispalokuntien esittäytyminen.  Näin  oli lauantaina toinen heinäkuuta. Vanhat ja uudemmat paloautot eri paikkakunnilta lipuivat  aurinkoisessa säässä runsaan katsojajoukon ohi. Kamerat räiskyivät ja videota syntyi.

 

Silloin, kun  TV:tä ei vielä  ollut vetämässä puoleensa, VPK:n taloilla  järjestettiin  juhlia.

Muistoissani on kesäiset juhlat Puistolan VPK:lla, jonne tuli paloautokaupalla Helsingin ympäristöstä väkeä. Juhlissa esiteltiin palokalustoa. Reino Helismaan esiintyi tai sitten jonain vuonna esiintyjinä olivat Repe ja Eemeli. Reino  Helismaa oli paikkakunnan julkkis. Esiintyihän hän elokuvissakin. Kaikki hänet tunsivat. Taisi joskus paikalla olla taikurikin sekä isä ja poika esiintyivät omassa  liikuntanäytöksessä. Eesiintymisiä ei taida milloinkaan kuvattu. 

 

Ilta päättyi lavatansseihin.  Paikalla oli oikea orkesteri soittamassa.  Taisi musiikkia tulla jossain vaiheessa myös levyiltä, tangoja lähinnä. Muutaman polkan tahdissakin väki pyörähti. Kaksi tanssia ja yksi lippu. Näin karttui VPK:n kassa.  Siellä notkuttiin lavan lähellä  ja ihailtiin tanssijoita.  Juhliin osallistui  aina myös romaneja. Naisten poikkeavat, upeat, asut ja runsaat korut pistivät silmään. Romanit olivat juhlien värikkäintä, äänekästä ja muutoinkin esille tulevaa väkeä.

 

Tällaisten juhlien aika on historiaa, mutta yhä näkyy palokunnan pihalla nuoria palomiestehtäviin perehtymässä. Vapaaehtoispalokunnan eli VPK:n henkilöstö suorittaa palo- ja pelastustoimen tehtäviä vapaaehtoisesti ja osa sivutoimenaan.  Tänään näissä vaativissa tehtävissä on naisiakin.   Aikanaan naiset taisivat olla kahvinkeittäjinä ja muunlaista toimintaa organisoimassa. Olipa kerran Puistolan VPK:n juhlissa  kahvia  ja muita herkkuja myymässä myöhemmin laulajanakin tunnettu Maarit Hurmerinta. 

 

Lähes kaikilla suomalaisilla vapaaehtoispalokunnilla on palokuntasopimus oman alueensa aluepelastuslaitoksen kanssa palo- ja pelastustehtävien hoitamisesta.

 

Palokalusto on vuosikymmenten saatossa muuttunut, mutta vanhaa kalustoa yhä pidetään yllä. Komeita olivat ohi ajaneiden asutkin. En vain ehtinyt saada niitä upeita asuja kuviini.

 

Palokunta ei jätä kylmäksi. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Hienoja nuo vanhat autot. Niissä on tyyliä, houkuttelevuutta ja myyvyyttä verratuun tämän päivän tuulitunnelituloksissa syntyneitä standardisukkuloita ilman karismaa.

Vaimoni ostatti minulla v. 1970 viimeisen valmistetun punaisen Volvo Amazon 121, joka on kaunis, ajettava, lämmin jne.. Nuoruudessani harrastin Amazoneja, joten se oli tuttu kuin taskunpohjat.

Juuri tällainen, mutta ei tämä: http://www.nettiauto.com/volvo/amazon/8086312

... Ja sitten Jeep Cherokeet, uskomattomia maalla asuville. Juuri tällainen meillä, mutta vitivalkoinen.

http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/8125110

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Vanhoissa autoissa on vetovoimaa. Isälläni oli 1960-luvulla vaalean sininen Simca Chatellaine, Simca Aronden farmarimalli. Hyvin sulavalinjainen ja kaunis. Kesti meidänkin käytössä. Sitten myimme kaverille, joka hajotti. Harmittaa vieläkin. Olisi kestänyt aikaa varmasti. Ei sellaisia taida enää löytyä.

Sinä löysit oman suosikkisi. Tiedän, että vanhojen Volvojen harrastajia löytyy. Työssäkin oli yksi kaveri, joka pisttytyi usein työhuoneessani. Kuulin silloin kaikki johtoryhmän uutiset, mutta myös autoista ja lapsenlapsista, joita hänellä sillon jo oli. Hän kutsui huoneessani olevaa tuoli Leelian lepotuoliksi.Tätähän ihmiset myös tarvitsevat työpaikalla. Ystävyyttä, joka auttaa eteenpäin. Hänellä oli vanhoja Volvoja, Amazonkin.

Löytyi kuva sinisestä, mutta saako sen linkattua: https://www.google.fi/search?q=simca+chatelaine&bi...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ne vanhat autot oli tehty kestämään, isälläkin oli Volvo Amazon. Meni vaihdossa ja ko. autoliikkeen omistaja kuulemma järjesti sen pojalleen. Isä kun oli vanha automies, vaihtoikin elämänsä loppuun kaksoiskytkennällä, ja autoliikkeen omistaja tiesi pidetyn hyvin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tarkoitat vissiin, että ajeli ikään kuin synkronoimattomalla vaihdelaatikolla?

Tertv. KK

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #8

Jep. Kai se oli ns. jäänyt kituksiin.

PS. Kalevi: isä ei ajellut, isä ajoi:)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #9

No joo, sattuuhan näitä käsitesekaannuksia itse kullekin ;-).

Terv. KK

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #10

No kaksoispoljennalla, vai miksi sitä sanotaan:)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Autot ja kaikki muukin oli tehty kestämään vähän toisin kuin tänään. No jotku kestävät hyvin suuri osa ei, eikä niitä voi itse korjata sen verran monimutkaisia ovat, elektroniikkaa, joka vaatii ihan eri välineet kuin entisten autojen korjaajilla oli.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #11

Amazonia minulla ei ole ollut, mutta 1980-luvun Amerikan vientimalli Volvo 264 kyllä.
http://3.bp.blogspot.com/-NhDgGZp9xeM/VT8COUVkjrI/...

Kerran ajoin sillä Tarvontiellä Fiat Punton perään, mistä tuli Puntolle 10.000 markan korjauskulut. Volvosta vääntyi eturekisteriklpi. Liekö ollut joku edellinen huolimaton auton omistaja ja huoltaja, kun se kerran kuitenkin jätti tielle ja paikallisen autokorjaamon mukaan koneremontti olisi tullut hurjan kalliiksi.

Muista Volvoista ei ole kokemusta ja kai niitä kestäviä autoja nykyäänkin tehdään, vaikka oma tietämys ei niihin enää ulotukaan.

Terv. KK

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #12

Autokoululla, josta aikanaan suoritin ajokortin, oli Saabeja. Koin ne melkoisen hankaliksi käsitellä, vaikka selvästikin ovat kestävää tekoa. Kun pääsin autokoulun jälkeen Toyotan rattiin helpotti, uskomaton ero ajettavuudessa ainakin silloin. Vaihteet muistan jotenkin hankalina.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #14

Minäpäs olen ajanut kengurubensallakin, jenkkilän autovuokraamossa kun oli vain automaattivaihteisia ja totuttelu kesti jonkin aikaa.

Mitä niiden vanhojen autojen em. kestävyyteen tulee niin olihan tämäkin sanonta: Lada - vuoden auto, ehkä kahdenkin.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #15

Lada on Lada ja moni sitä itse korjasi. Meillä ei koskaan ole ollut, mutta kyydissä olen kerran punaisessa Ladassa ollut Tampereella. Kyllä omistaja sitä kovasti kehui.

Autokannanhan toivotaan uudistuvan, jotta käytössä olisi vähemmän saastuttavia autoja.

Meillä oli 1980 ja 1990-lukujen vaihteessa Imperial Crown Coupe, upea jenkkiauto, jonka bensan kaulutus oli hurja. 2000 markkaa kuukauden ajot eikä niitä niin mahdottoman paljon edes tuohon hintaan mahtunut. Silti yhä sitä muistelen haikeudella. Kävimme polttamassa kumia Jäähallin parkkipaikalla kuukauden ekana perjantaina. Hienot hatut oli päässä kaverin kanssa ja takapenkillä nautimme skumppaa. Auto oli turkoosi ulkoa ja sisältä nahkapenkitkin. Sen sai jopa jäähdytettyä sopivan viileäksi. Oli Californiassa ollut yhdellä omistajalla ja sivuikkunassa oli siitä kauniisti kirjailtu lasiin muistoksi vuosiluku. Siihen aikaan tuli TV:stä Falcon Crest ja kutsuimmekin autoa sen mukaan. Sitten ei kukkaro hurjaa kulutusta kestänyt ja palattiin yhden auton kantaan. Olen monesti miettinyt kuka mahtaa sen auton tänään omistaa vai mitä sille lie käynyt.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #15

Ihanaa kun mainitsit Seija tuon Ladan!! Meillä oli lapsilla opiskeluaikoina ihana punainen Lada:) Se olikin kuulemma lähes ainoa auto joka lähti tulipalopakkasillakin liikkeelle seisottuaan koko päivän Hietaniemen hautausmaan kyljessä. Ostajia sille olisi riittänyt, kun ostotarjouksia sateli jo sinne auton ikkunaan kun nuoret olivat luennoilla.

Itse ajoin sitä muutaman kerran ja oli tosi hauska seurata kuinka meitä "köyhiä" ladakuskeja kohdellaan. Virnistelyjä ja peukkujen alas näyttöjä sateli yllättävän usein. Tänään olisi ehkä toisin? Vai olisikohan...Se oli vielä ihan ryssän punainen kaiken muun hyvän lisäksi.

Meitä harmittaa vieläkin kun se myytiin pois, nyt se olisi nostalgista historiaa. Myyntikin oli tapaus sinänsä, kun soitin ilmoituksen Hesariin, niin hetken päästä tuli ostotarjous ja peruutin koko ilmoituksen saman tien. Ei ikinä ole ollut minkään auton tai asunnon myynti niin helppoa ja nopeaa kuin mitä se oli tämän Ladan kohdalla.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #17

Kaija, olen minäkin kerran ostanut Ladan, mutta se meni Moskovaan siellä venäjää opiskelleelle jenkkituttavalle tyttären entisestä vaihto-oppilasperheestä, haki sen meiltä. Muistan ikäni että irrotti ja otti auton sisään tuulilasinpyyhkijät kun käytiin siellä tyttären kanssa vieraillessamme ostoksilla.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #17

Kaija, Seija ym. onhan se merkillistä miten auton merkki vielä tänäkin päivänä vaikuttaa asenteisiin ja kertoo usein myös siitä mihin tuloluokkaan ihminen kuuluu, ei aina, mutta usein. Toki vanhat autot on eri asia.

Isäni piti autoa pelkkänä kuljetusvälineenä. Hän ei k ostanut uutta autoa. Meillä oli lapsuudessani aina Fordsoneja. Minä häpesin, mutta isäni ei. Niitä tarvittiin tavaroiden kuljettamiseen. Muun muassa hedelmien ja kukkien viemiseen tukkutorille. Myöhemmin hänen autonsa merkki kuitenkin vaihtui. Ei varmasti enää löytynyt niitä Fordsoneja.

Naapurissa asui pastori, jolla oli aina jokin idän auto, uusi Popeda tai Volga. Sitäkin ihmeteltiin melkoisesti. Osoittiko se papin arvomaailmaa?

Olen minä kerran Tampereella ajanut vanhaa Hämeenkyrön VPK:n paloautoa. Kukaan muu ei ollut ajokunnossa, joten jouduin tuttavien matka-autoksi hankkiman paloauton rattiin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #19

Onhan se vaikuttanut maantielläkin: jos ajaa pientä kauppakassia niin joidenkin automerkkien joillakin kuljettajilla on kai sisäinen pakko ohittaa:)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #20

Pieni on yleensä helppo ohitettava. Isommassa on usein myös enemmän sitä voimaa, jolla ohittaminenkin on paljon nopeampi.

Mopoautot ovat pieniä ja hitaita ja harmillisia siellä missä olisi tarvetta vauhtiin. Joskus ihmetyttää miksi parempikin auto ajaa vaikkapa 80 alueella 60. Sekään ei tunnu hyvälle, vaikka autoilijalla on oikeus tehdä näin. Näin ainakin oletan.

On monta syytä ohitteluun, mutta on niitä, jotka eivät naiskuskeja arvosta ja ohittaminen on ihan pakko.

Fiathan on suosittu Italiassa. Miksi se ei tänne sopisi myös, mutta tuo sotaan kelpoinen auton väri, hiukan hämmästyin kuitenkin. Tuntui pahalle.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #23

Tarkoitukseni ei tietenkään ollut sotajutuilla säikytellä ketään, mutta Puolustusvoimien perinteikäs kenttävihreä ja Fiatin malliston "verde Toscana" ovat jotakuinkin sama sävy, viimemainittu tosin metallinkiillolla höystettynä.

https://farm6.staticflickr.com/5578/14728082480_99...

http://media.wired.it/uploads/599x337/201242/panda...

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #19

Kyllähän auto määrittää kuskinsa edelleen, vaikka näinä nollakorkojen aikoina uuden Mersunkin voi ostaa pitkällä maksuajalla melkein kuka vain.

PS. Hankin muutama kuukausi siten elämäni ensimmäisen Fiatin. Sen maine ei nykyään ole kummoinen, mutta enpä minä maineella ajelekaan, vaan nelivedolla, turbokoneella ja reilulla maavaralla. Kun värikin on tummanvihreä, niin vaikka sotaan lähtisi!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #21

No jos ei ihan sotaan niin minäkin onnistuin puhumaan miehen ympäri kun ajaa syksyisin milloin minkin kuntoisilla teillä ja tuloksena oli maastoauto. Jotta mielellään tarkoitusten mukaan.

https://www.youtube.com/watch?v=bC4xnp4AHqA

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #22

... kunhan "huonokuntoisuus" pysyy tiessä. Ennen vanhaan toiset tekivät teitä, mutta autokuskit saattoivat päästä soittelemaan Seutulan polkkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=pG2_R8DDly4
http://redmp3.su/1768793/reino-helismaa-seutulan-p...

Terv. KK

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #24

Kiitos musalinkeistä Muistissa on puheet noista Seutulan työläisistä. Jälkimäinen linkki veikin ihan uudelle musatoimittajalle. Netissä on mahtavan paljon musaa sekä ilmaista että maksullista. Noin 10 euroa kuukaudessa, useilla toimittajilla sama hinta ja saat kuulla ihan mitä vain osaat haluta.

Tietähän voivat olla huonoja autolle. Moni hakee huonon tien johdosta autolle aiheutuneesta viasta korvauksia.
http://yle.fi/uutiset/rikkoiko_huonokuntoinen_tie_...

Joku auto voi myös olla sijoitus, mutta ihan arkinen auto ei sellaiseksi tule. http://yle.fi/uutiset/autoko_ei_muka_sijoitus_tama...

Tässä on hiukan lisää Helismaahan liittyvää. Kohtahan on hänen syntymäpäivänsä 12.7.
https://www.youtube.com/watch?v=i0AsOjcW2uA

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Matkaa tulee kohtalaisesti, mutta kelpaisi kait sinne Tammisaarenkin kavalkadiin (on jo uudenveroisessa kunnossa).
http://www.kuhmonmobilistit.fi/index.php?option=co...
http://www.nurmes.fi/documents/810140/4387297/Esit...

Tässä muuten Repe ja Eemeli vielä vauhdissa (Repe jo pahaenteisesti yskii).
https://www.youtube.com/watch?v=pO5RrZBJmLI

Terv. KK

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

En tiedä olisiko niissä paloautoissa mitä ohite kulki ollut myös samaa vuosimallia edustava Chevrolet-merkkinen paloauto. Eri ikäisiä ja merkkisiä oli, enkä ihan alusta kaikkea kunnolla nähnyt, kun oli iso ihmismuuri edessä.

Hyvä, että vanhoja kulkuvälineitä arvostetaan ja pidetään yllä. Sopii vapaapalokuntalaishenkeen.

Uskomaton esitys. Kun jostain syystä videolta kuului ääni huonosti, niin Eemeli näytti oikein tomeralle naisihmiselle. Sehän lie ollut tarkoituskin.
Helismaa aina aamuisin bussissa näytti varsin arvokkaalle. Pää kenossa katse hiukan ylös luotuna ja musta tukka kiiltävänä hän istui linja-auton etuosassa. Matkustin Helsingin keskustaan kouluun samalla bussilla.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kylli-tätiähän siinä parodioidaankin. Huomasitko, että Repe olisi helposti heittäytynyt juttusille bussissa?

Terv. KK

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #5

JOs olisin kuullut paremmin, olisin ehkä yhteyden huomannut. Kylli-täti oli sentään mainio piirtäjä ja kertoja.
Helismaa näytti aina olevan ylhäisessä yksinäisyydessä, vaikka viereen tuli joku toinen. Tietysti silloin kun mukana oli vaimo tai muu läheinen kävi juttu, mutta en muista montaa kertaa sellaista nähneeni. Toki enhän minä yksin Helismaata matkalla seurannut. Välillä piti lukea läksyjäkin, jos tuli istumapaikka. Mehän seisoimme linja-autoissa ja ratikoiss ym. ja annoimme paikkamme heti pois, jos sitä joku vanhempi halusi. Nyt nuoret istuvat, eivätkä kovin halukkaasti paikka luovuta. Joskus olen paikan pyytänyt huonokuntoiselle ihmiselle, kun sellaista ei nuori edes huomaa itse.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset